Pony expres jezdil osmnáct měsíců
Když do pustin chceš dopis psát, Pony expres musíš znát – zpívají Kamarádi táborových ohňů v jedné své známé písničce. Jak to vlastně se slavnou, legendami opředenou americkou štafetovou jízdní poštou vlastně před 150 lety bylo?
Kolonizace amerického západu během 19. století si vyžadovala rychlé doručování poštovních zpráv a drobných zásilek. Po vypuknutí kalifornské zlaté horečky potřeba ještě zesílila. Jako optimální řešení bylo zvoleno rychlé spojení obstarávané jezdci na koních. „Hledáme odolné mladé muže štíhlé postavy, dobré jezdce, ochotné denně riskovat smrt. Přednost dáváme sirotkům. 25 dolarů týdně. Hlaste se u Overland Pony Express,“ hlásal náborový plakát společnosti Russel, Major and Waddel Freight Company.
Celkem se našlo 100 odvážlivců ochotných plnit tyto podmínky. Jezdec se smluvně zavázal, že nebude klít, pít lihové nápoje, vyhledávat hádky a jiné spory a také podepsal, že bude jednat čestně a pečlivě plnit povinnosti. Zavazoval se dále zdolat svůj úsek v časovém limitu i za cenu ztráty života. Jedním z jezdců byl jistý William Cody, známější pod pozdější přezdívkou Buffalo Bill. Jelikož se během cesty předpokládaly na trati přestřelky se střety s indiány, doporučoval se jezdcům rychlý únik.
Spojení provozované od 3. dubna 1860 mezi Saint Josephem na hranici Missouri a Kansasu a městem Sacramento na západním pobřežím vedlo po indiánských stezkách povodím řek a horskými průsmyky států Kansas, Nebrasku, Wyoming, Utah, Nevada a Kalifornie. Celková délka velmi nebezpečné trasy činila 3200 km. Celá trasa byla pečlivě rozměřena a rozdělena na úseky, vzdálené od sebe 10, 15 či 20 mil. Za doručení zásilky byl poplatek pět dolarů.
Jezdec Pony expresu byl vyzbrojen jen bubínkovým revolverem, protože kvůli váze pošty nemohl vézt velkou zátěž. K tomu připočtěme jídlo. Nesměl mít s sebou alkohol. Na cestě bylo 150 výměnných, kde se střídaly koně. Výměna koně totiž trvala průměrně minutu a deset vteřin. Během cesty se vyměnilo 75 koní. Jeden jezdec zdolával úsek dlouhý 90 až 190 km. V létě jízda trvala obvykle deset, v zimě pak osmnáct dní. Někdy se úsek projel rychleji, jindy pomaleji, podle místních přírodních podmínek a momentálního počasí. Někdy jízdu zpozdil neplánovaný střet s indiány.
Již v říjnu roku 1860 byla ovšem služba zrušena. Důvodem bylo rychlé zavádění telegrafu a nastupující výstavba transkontinentální železnice, vedoucí stejným směrem. Takže doba provozu slavného Pony Expresu byla pouhých 18 měsíců. Buď jak buď, jako milník v historii dopravy má Pony Express zasloužené místo.